Kom gjerne med tips til gode oppgaver og lenker.

tirsdag 15. februar 2011

Teoretisk exceltest

Mangler datamaskiner igjen! Jeg vet ikke hvordan situasjonen er hos deg, men hos oss er det stadig opptatt eller maskiner som ikke virker. Underveis i arbeidet med excel i denne perioden har elevene hatt flere innleveringer, men nå på slutten har jeg lyst å vite noe om hva de kan av grunnleggende ferdigheter og evne til å kommunisere dette. Jeg har ikke lyst å bruke mye tid på å bytte til meg tid på data og eviglange innlogginger i timen. Derfor har jeg laget en kort teoretisk test som er et supplement til innleveringene som de har gjort.



Teoretisk test med regneark og evne til å kommunisere matematikk                 
1)     Nevn et dataprogram som egner seg til statistikk
2)     Hvilket diagram vil du bruke for å uttrykke denne frekvenstabellen.
3)      Hvorfor vil du bruke denne diagramtypen?
4)     Forklar hvordan du ville lage diagram i dette regnearket
5)     Hvilke taster må du bruke for å vise hvilke formler du har brukt?
6)     Hvordan får du en pen utskrift der alt får plass på en side?
7)     Forklar hvordan koden du ville brukt hadde sett ut dersom du skulle finne gjennomsnittstemperaturen denne dagen.
8)     Hvordan kan man på en rask måte summere tall i en kolonne? (vis tegnet i svaret)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar