![]() |
Bildet hentet fra PDF på denne siden http://www.matematikksenteret.no/content.ap?thisId=772 |
Gleder meg til å bruke det. Her tror jeg elevene kan oppdage noen sammenhenger.
Trolleri med tall
(Fra Karin Kairavuo, Mattelandet, Finland)
Lærer instruerer og elevene gjør det hun/han sier:
1. Tenk på et tall. Hvilket som helst.
2. Legg til 3
3. Multipliser med 2
4. Trekk fra tallet du tenkte på
5. Legg til 4
6. Trekk fra tallet du tenkte på
Snu deg til sidemannen og fortelle hvilket svar du fikk.
Alle elvene vil si 10 i munnen på hverandre.
Lærer spør om elevene tror det fungerer med alle tall.
Var det noen som prøvde et tall større enn 100? Prøv å se om det går!
Var det noen som prøvde et negativt tall? Prøv å se om det går!
Var det noen som prøvde et desimaltall? Prøv å se om det går!
Var det noen som prøvde en brøk? Prøv å se om det går!
Nå skal elevene få i oppdrag å bevise at det alltid blir 10, og prøve å se hva som skjer
underveis i prosessen.
Del ut sjetonger (som skal symbolisere det tallet de tenkte på) og enhetskuber eller
enhetspinner.
Oppdrag: Gjennomfør algoritmen med det konkrete utstyret og beskriv hva som skjer.
Dokumenter det i matematikkbøkene deres.
Utfordring:
Når elevene har løst det skal de lage liknende trolleri med tall til hverandre.
Opplegget og disse bildene er hentet fra matematikksenteret sin hjemmeside: http://www.matematikksenteret.no/content.ap?thisId=772
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar