Sitter her å klør meg i hodet. Hvordan kan man konkretisere multiplikasjon med negative tall? Jeg kommer ikke på noe som er forståelig. Men ser at å bevise dette kan være en fin oppgave for flinkisene. Er det noen dyktige mattelærere her som kan hjelpe meg med konkretiseringsproblemet? Tenk på svake elever.
Hei,
SvarSlettJason Dyer har ei liste over forslag her. En del av disse er riktignok vel krevende for svake elever, men de er verd å lese for det.
Jeg liker tilnærmingen til Mr. K. Strengt tatt handler innleggene hans om addisjon og subtraksjon av tall med fortegn, men bildet fungerer greit også om vi tenker på multiplikasjon som gjentatt addisjon. De tre innleggene hans er:
Forwards and Backwards
Forwards and backwards redux
Little people
Tusen takk for gode tips Hanna. Enig med deg at tilnærmingen til Mr. K er god.
SvarSlettPleier å vise sammenhengen her: f.eks:
SvarSlett3-2=1
3-1=2
3-0=3
Vi ser at tallet øker med en for hver gang, derfor må også dette fortsette videre med:
3--1=4 osv.
Dette fungerer på alle regneartene, og viser hvorfor det må være sånn.
Tore
Noe som er verdt å merke seg. I norsk språk skiller vi ikke mellom å trekke fra og negative tall, vi sier minus uansett. I engelsk språk sier man "negative one", " negative two" osv.
SvarSlettEks: -3-(-2)= -1
Engelsk: Negative 3 minus negative 2 = negative 1
Norsk: minus 3 minus minus 2 = minus 1
I engelsk tydeliggjør de denne forkjellen. Kan være verdt å nevne dette for elever.