Kom gjerne med tips til gode oppgaver og lenker.

mandag 3. januar 2011

Visualisering av primtall

Photo by:
Sethaphopes
Jeg har 58 elever i matte og alle kan oppgi de seks første primtallene. Jeg har laget et lite bilde som hjelper de å visualisere primtallene. Jeg ber de lukke øynene å se for seg bildet jeg forteller. 

" Se for deg et kjøkken, det er godt og varmt der og kveldsmaten står på bordet. Et av påleggene er prim. Rundt kjøkkenbordet sitter 2 voksne og 3 barn. De er 5 stykker rundt bordet. Ved peisen sitter bestemor og bestefar. Så tilsammen er det 7 personer i rommet. Bestefar er litt svett fordi han har akkurat kommet inn fra skitur. Skiene hans står ved inngangsdøren, de former tallet 11. På fanget til bestemor ligger en stor, feit og gammel katt. Den er 13 år."

Når jeg har forklart bildet ber jeg elevene skrive ned de seks første primtallene. De fleste klarer det. Jeg gjentar bildet noen mattetimer etterhverandre. Da sitter det!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar