Kom gjerne med tips til gode oppgaver og lenker.

fredag 7. januar 2011

Brøksangen



Vel, dette er litt pinlig. Men det funker. Tidlig i høst ble jeg inspirert til å lage en sang med brøkreglene. Med stemme som en kråke og musikalitet som en sulten katt satt jeg i gang. Det ble riktignok endel nødrim, men elevene er et takknemlig publikum. Forslag til forbedringer mottas med takk:)

Melodien er Tyven, tyven:
Vers 1.
Pluss og minus fellesnevner, gange dele trenger ei.
For å finne fellesnevner må du så utvide meg.

Refreng:
Brøk er kjempe lurt
Brøk er kjempe gøy
Brøk er kjempe smart
Det tror jeg tralala.

Vers 2.
Photo By:
Benoît Stella alias BenduKiwi

Gange brøk er veldig enkelt, regnes bare helt rett frem.
Nevnern med nevnern og tellern med telleren svaret det kan lett bli fem

Brøk er kjempe lurt
Brøk er kjempe gøy
Brøk er kjempe smart
Det tror jeg tralala.

Vers 3.
Divisjon og brøk er tricky, husk å snu den bakerste.
For da kan du bare gange som du alltid har gjort før.

Brøk er kjempe lurt
Brøk er kjempe gøy
Brøk er kjempe smart
Det tror jeg tralala.

vers 4.
Til slutt så må du sjekke etter, svaret kan det kortes ned?
Blandet tall det foretrekkes, uekte det trekker ned.

Brøk er kjempe lurt
Brøk er kjempe gøy
Brøk er kjempe smart
Det tror jeg tralala.

1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett