Kom gjerne med tips til gode oppgaver og lenker.

mandag 17. januar 2011

Talldjevelen en bok om matematikk


Talldjevelen skrevet av Hans Magnus Enzensberger Rotraut Susanne Berner (Illustratør) Kari Risvik (Oversetter) m.fl.

Robert liker ikke matte, bare ved tanken går rullgardinen ned. Men en natt drømmer Robert om en liten rød talldjevel. Han kommer igjen tolv netter, og han sjonglerer elegant med tallene, slik at det ene lyset etter det andre går opp for Robert - og leserne. © DnBB AS

Denne boken har jeg forsøkt å lese for mine elever flere ganger. Vi er aldri kommet i mål. Det matematiske som blir presentert er ofte spennende men historien blir ganske søk og boken er langsom. Elevene mine synes den er barnslig. Den passer nok best på barnetrinnet vil jeg tro.
På ungdomstrinnet anbefaler jeg heller å lese spennende utdrag med morsom matematikk. Boken selges ikke i bokhandler lenger så vidt jeg vet. Jeg har funnet den bibliotek og loppemarked.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar